FANDOM

35px-Propozycja_DA.svg.png Ta strona została sprawdzona i poprawiona przez Technicznego. Edytuj ją rozsądnie. Jeśli nie umiesz - Zapytaj!
ABCKraków

ABC Kraków

Prace nad koncepcją biblioteki cyfrowej rozpoczęto w Bibliotece Głównej Akademii Górniczo-Hutniczej już w roku 1998. Akademicka Biblioteka Cyfrowa-KRAKÓW[1] udostępnia elektroniczne wersje materiałów bibliotecznych wspomagających proces dydaktyczny oraz badania naukowe, prowadzone w jednostkach badawczych Krakowa. Drugi nurt dokumentów to pozycje stanowiące zasób dziedzictwa kulturowego, a więc wybrane zabytki piśmiennictwa, znajdujące się w bibliotekach krakowskich, uczestniczących w przedsięwzięciu. Obecnie dostępnych jest tam ok. 10 000 dokumentów. Są one podzielone na dwie główne kategorie: teksty do 1945 i teksty współczesne (od 1946). Znajdują się w nich: uczelniane czasopisma naukowe, materiały konferencyjne, skrypty uczelniane, monografie i raporty naukowe, opisy patentowe, rozprawy doktorskie i multimedialne katalogi wystaw, druki XIX i XX wieczne, rękopisy i starodruki.

Możliwe jest wyszukiwanie poprzez indeksy (autor, tytuł, hasło przedmiotowe, tytuł czasopisma, słowa kluczowe), hasła wzorcowe, słowa z opisu oraz wyszukiwanie zaawansowane.

Obecnie ABC-Kraków budowana jest siłami Biblioteki Głównej Akademii Górniczo-Hutniczej i Biblioteki Głównej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Przewiduje się włączanie do projektu kolejnych bibliotek Krakowskiego Zespołu Bibliotecznego.

ABC-Kraków do obsługi dokumentów cyfrowych wykorzystuje możliwości systemu bibliotecznego VTLS/Virtua. Wszystkie materiały udostępniane są zgodnie z Ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W niektórych przypadkach wprowadzone jest ograniczenia w dostępie do tekstów wynikające z rygorów licencji. Teksty zamieszczone w ABC-KRAKÓW mogą być wykorzystane jedynie do celów edukacyjnych i naukowo-badawczych, z wykluczeniem jakiejkolwiek działalności komercyjnej.

Zgoda autorów na publikowanie ich dzieł dotyczy wyłącznie Akademickiej Biblioteki Cyfrowej KRAKÓW. Pobieranie umieszczonych w ABC–KRAKÓW tekstów do innych bibliotek cyfrowych jest niezgodne z prawem. Strona dostępna jest w dwóch wersjach językowych: polskiej i angielskiej.

Przypisy

Kolekcje:
50px-Question_book-4.svg.png Projekt GutenbergProjekt RunebergProjekt Gutenberg-DEBartelbyOxford Text ArchivePerseus Digital LibraryInternet ArchiveGoogle BooksOnline Books PageProjekt Ben - YehudaHumanities Text InitiativeOpen LibraryProjekt Archiwum InternetuTextfilesPolonaPolska Biblioteka InternetowaEuropeanaThe European LibraryTHE BRITISH LIBRARYAmerican MemoryGalicaVirtual Books